Verjagen computers de chauffeurs van taxi-app Uber uit de auto? Topman Travis Kalanick van Uber denkt niet dat er massaal banen zullen verdwijnen door de opkomst van de zelfrijdende auto.
De angst voor robotisering zit er weer aardig, nu computers en robots steeds meer dienstverlenende taken aankunnen die door werknemers in de middenklasse worden uitgevoerd.
Maar mede-oprichter en bestuursvoorzitter Travis Kalanick van taxi-app Uber is helemaal niet zo somber over de opkomst van computers in zelfrijdende auto’s, als het gaat om werkgelegenheid in de taxibranche.
Tegenover Business Insider noemt hij twee argumenten waarom de inzet van zelfrijdende auto’s niet tot minder banen bij Uber zal leiden.
Uber blijft groeien
Het eerste draait om de groei van Uber zelf. In San Francisco heeft Uber nu bijvoorbeeld ongeveer 30 duizend actieve gebruikers. Als het aantal ingezette auto’s door de opkomst van zelfrijdende auto’s groeit naar één miljoen, zal nog steeds een deel daarvan door mensen worden gereden, stelt Kalanick.
"Er blijven plekken waar zelfrijdende auto's niet goed kunnen opereren", aldus de topman. "Ik kan me voorstellen dat je 50 duizend of 100 duizend menselijk chauffeurs hebt in een netwerk van 1 miljoen auto's."
In absolute aantallen rekent Kalanick ook bij de invoering van zelfrijdende auto's op een groei van het aantal Uber-chauffeurs, al neemt het relatieve aandeel van menselijke bestuurders wel af. Het arbeidspotentieel voor chauffeurs wordt dus wel groot.
Nieuwe industrie, nieuwe banen
Een tweede argument dat de topman van Uber opwerpt tegenover Business Insider is dat de destructie van oude banen door technologische ontwikkelingen bijna altijd gepaard gaat met de opkomst van nieuwe functies. Bij de zelfrijdende auto kunnen dat bijvoorbeeld onderhoudsbanen zijn.
Ter illustratie trekt Kalanick een historische parallel met de telecomindustrie. "Ooit waren er honderdduizenden mensen die werk hadden aan het maken van telefooncellen. Toen kwam de mobiele telefoon (....) en daar ontstond een nieuwe industrie omheen met tal van nieuwe banen."
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl